Publicerad: 2015-10-19

Upphovsrätt intresserade studenter

NYHET Upphovsrätt och juridik kring manusförfattande och rättigheter kring bilder och filmer stod på programmet när Pontus Lenke, förbundsjurist på Sveriges dramatikerförbund, nyligen gästade studenter på Digital medieproduktion och Manusutbildningen för TV, film och nya medier.

Pontus Lenke tog i sin föreläsning upp vad upphovsrätt innebär för skydd av litterära och konstnärliga verk. Det var ett ämne som var av stort intresse för studenterna att döma av de många frågor som Pontus Lenke fick från studenterna.

För studenterna som exempelvis går programmet Digital medieproduktion vid Informatik är frågorna aktuella eftersom de i framtiden kommer att arbeta med bilder och film och därför naturligt vill veta mer om hur deras alster kan skyddas.

Redaktör: Mikael Hansson