Publicerad: 2011-10-14

Uppsatspris till Handelshögskolestudenter

NYHET Frida Ekeström och Eva Tiselius från Handelshögskolans Servicemanagementprogramtilldelas ett stipendium på 10 000 kronor för sitt examensarbete om hantering av missnöjda kunder.

Personal som tillåts ta egna initiativ blir nöjda medarbetare. Det är slutsatsen i examensarbetet "Man måste vara egoistisk för att kunna hjälpa andra". Uppsatsen som är gjord på Icehotel AB och Björkliden Fjällby AB är baserad på en studie om hur arbetsgivare stöttar medarbetare som handskas med missnöjda kunder. I studien kom studenterna fram till att personal som tillåts ta egna initiativ också blir nöjda och lojala medarbetare. Studien visar även att inre belöning är en mycket viktig motivationsfaktor för att ta hand om missnöjda kunder. Frida Ekeström och Eva Tiselius belönas nu med Sparbanken Nords och Lappland kommunalförbunds stipendium på 10 000 kronor.
Enligt motiveringen bedöms examensarbetet hålla en hög vetenskaplig nivå och fokuserar på ett område som bedöms ha en hög relevans för branschen.

Källa: Norrländska Socialdemokraten