Publicerad: 2015-10-19

Uppskattad föreläsning av hedersdoktor Bonnie Nardi

NYHET Professor Bonnie Nardi, hedersdoktor vid Umeå universitet, med ett långvarigt forskningssamarbete med institutionen för Informatik, höll en mycket uppskattad föreläsning i samband med Umeå universitets årshögtid och 50-årsjubileum.

Bonnie Nardi har bidragit till utveckling av människocentrerade och socialt hållbara ansatser till design samt utveckling av informationsteknik, en kärnfråga för det samhällsvetenskapliga ämnet informatik. Hennes forskning har starkt påverkat det internationella forskningsområdet människa-dator interaktion (MDI) och hennes arbete som forskare inom området har inspirerat många andra forskare att bidra till denna utveckling, inte minst vid Umeå universitet.

Vid Umeå universitets årshögtid deltog Bonnie Nardi med föreläsningen New directions in the study of human-computer interaction. Bonnie Nardi är verksam vid Donald Bren School of Information and Computer Sciences, University of California Irvine, USA.

Bilden ovan: Professor Bonnie Nardi i samband med Umeå universitets 50-årsjubileum. Här tillsammans med professorerna Mikael Wiberg och Victor Kaptelinin, båda vid institutionen för Informatik.

Redaktör: Mikael Hansson