Publicerad: 2009-05-07

Uppskattad statistiker får medicinska fakultetens pedagogiska pris 2009

NYHET Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2009 går till statistikern Hans Stenlund, för att han ”till fulländning behärskar den svåra konsten att förmedla kunskap om statistiska analyser och metoder på ett konkret och begripligt sätt”, både till studenter och till lärare.

Att ur spretiga och svårtolkade datamaterial avgöra om ett samband är statistiskt signifikant eller inte tillhör det allra mest centrala vid kunskapsproduktion – utan denna kompetens är det i stort sett omöjligt att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter. Att Hans Stenlund har något av en guru-funktion som statistiker vid fakulteten blir tydligt av hans publikationslista under 2000-talet. Han står som medförfattare på nära 50 peer review-publikationer bara under de senaste fem åren, i ämnen från många av fakultetens alla hörn.

Priskommitténs motivering lyder:
”Hans Stenlund får medicinska fakultetens pedagogiska pris 2009. Han är av studenter och kollegor en omvittnat uppskattad lärare, som under lång tid medverkat och utvecklat kurser inom flertalet av fakultetens grundutbildningar såväl som inom forskarutbildningen. Hans är en lysande pedagog som till fulländning behärskar den svåra konsten att förmedla kunskap om statistiska analyser och metoder på ett konkret och begripligt sätt – och det gör han till många – både till studenter och till lärare.”

Prissumman är 50 000 kronor.

Hans Stenlund är verksam som universitetslektor i epidemiologi och biostatistik vid Inst. för folkhälsa och klinisk medicin, epidemiologi och folkhälsovetenskap. Han nås på telefon 090-785 12 17, e-post hans.stenlund@epiph.umu.se. En porträttbild av honom .

Priskommitténs ordförande Katrine Riklund Åhlström nås på telefon 090-785 16 17 (eller 785 16 01), 070-397 96 84 eller e-post Katrine.Riklund.Ahlstrom@diagrad.umu.se.

Redaktör: Bertil Born