Publicerad: 2009-09-18

Upptäck ett hållbart Umeå via mobilen

NYHET Nästa vecka är det dags för see – Umeå hållbarhetsvecka. Besökare till evenemanget kan bli guidade genom veckan via sin telefon. Bakom idén står tre studenter på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

– Vi vill hjälpa besökare, särskilt nyinflyttade och studenter, att upptäcka mer av Umeås hållbara sida. På det här sättet går det att få ut betydligt mer av eventet, berättar Kenneth Swedlund, som är koordinator för gruppen.
Den digitala rundvandring som studenterna utvecklat går att nå via mobiltelefoner med webbläsare och i form av en applikation till iPhone.

Rundvandringen består av fyra delar. Det finns ett schema över de aktiviteter som äger rum och den som har en iPhone kan också skapa ett eget personligt schema. Besökaren får också få hjälp med att hitta till olika aktiviteter och smultronställen i Umeå samt till affärer med erbjudanden, som är särskilt framtagna för dem som använder webbsidan och applikationen. Studenterna har också satt samman en egen rundvandring, där användarna på ett enkelt sätt kan upptäcka nya, spännande platser. Den som går rundvandringen har också möjlighet att vinna priser. Dessutom slumpas hållbara tips fram i telefonen, både om eventet och om hur vi kan leva hållbart.

Studenterna har nu påbörjat fjärde året på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design. De kallar sig för Interaktionsgruppen och förutom Kenneth Swedlund ingår också Andreas Jakobsson och Erik Ortman i gruppen. De har under sommaren arbetat med den digitala rundvandingen, något som varit möjligt tack vare en stark samverkan mellan näringslivet och Umeå universitet.

Mer information finns via www.seeumea.se.

Surfa dessutom in på mobil.seeumea.se mellan den 21-27 september.

Inbjudan till pressträff 21 september kl.11

see startar 21 september. Kom förbi see-infotält på Rådhustorget kl 11.00 och träffa arrangörerna bakom see. På plats finns också studenten Andreas Jakobsson som kommer att demonstrera den digitala rundvandringen.

För ytterligare information, kontakta gärna:Andreas JakobssonTelefon: 070-3480216
E-post: andreas.jakobsson@gmail.com

Redaktör: Karin Wikman