Publicerad: 2004-10-18

Upptäcktsfärden – tusen elever besöker universitetet

NYHET Torsdag 21 oktober är det dags för Upptäcktsfärden. Evenemanget är en satsning för att väcka barns intresse för vetenskap och låta dem bekanta sig med Umeå universitet på ett roligt sätt.

I fjol var det premiär för Upptäcktsfärden. Arrangemanget blev en succé – omkring 2 000 elever ville komma, men tyvärr rymdes bara 800 elever från sammanlagt 27 skolor.

I år har över 2 500 anmälningar kommit in. Omkring 1 000 elever från 30 skolor kommer att besöka universitetet.
– Det är jätteroligt att så många vill komma. Vi har utökat vår kapacitet så att vi kan ta emot fler elever än i fjol men tyvärr kan vi ändå inte ta emot alla, säger Kristina Lindmark, projektledare för upptäcktsfärden.

Dagen kommer att vara fylld av spännande experiment, kluriga problem och roliga upplevelser. Några av rubrikerna på aktiviteterna: Filmklippning och besök från rymden, Jag kan – fast på ett annat sätt (prova hur det är att göra saker utan att använda ben eller armar), Kemi i maten och hemma.

Sammanlagt pågår 21 olika aktiviteter med start klockan 08.30.
Vid 15-tiden avslutas dagen.

Program finns på: www.umu.se/infoenheten/verksamhet/upptacktsfarden.html

Kontaktperson: