Publicerad: 2014-05-06

UR: Detta är fascism

NYHET Den 5 mars arrangerade Umeå universitet och SLU en temadag om samhällets utmaningar. En av talarna var historikern Lena Berggren, Umeå universitet, som talade om vad det är som lockar folk till fascismen? Utbildningsradion spelade in föreläsningarna som nu går att se på UR Play.

Från UR:s tablåtext: "Vad är det som lockar folk till fascismen? Lena Berggren, historieforskare vid Umeå universitet, utgår från mellankrigstidens europeiska fascism när hon förklarar fascismens mekanismer.

Fascism är en politisk ideologi, vilket innebär att den innehåller en idé om hur samhället ska kunna bli bättre. Det handlar alltså inte i första hand om hat, våld och att förtrycka, utan om politiska visioner.

Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangörer: Umeå universitet och SLU."

Se Lena Berggrens och de övriga medverkandes föredrag på ur.se

Redaktör: Per Melander