Publicerad: 2015-01-13

UR Play: Lisbeth Lundahl om "Gymnasiet som marknad"

NYHET Ulrika Kärnborg TV-intervjuar professor Lisbeth Lundahl i Utbildningsradions serie "En bok, en författare" apropå den nyutkomna boken "Gymnasiet som marknad" – baserad på ett forskningsprojekt med deltagre från Umeå universitet och högskolan i Borås.

Idag är konkurrensen om elever och resurser ett framträdande inslag i hela gymnasiesektorn. Umeåforskare visar i en nyutkommen bok Gymnasiet som marknad hur marknadsföring, profilering och ”varumärkesbyggande” påverkar arbetet och resursanvändningen i gymna­sieskolan, förändrar yrkesrollerna och präglar elevernas situation när de ska välja gymna­sieprogram. Forskarna beskriver också hur denna stora omvandling växte fram.

Se Ulrika Kärnborgs TV-intervju i ”En bok, en författare” på UR Play med professor Lisbeth LundahlLäs mer om forskningsprojektet "Gymnasiet som marknad"

Redaktör: Michael Nordvall