Publicerad: 2015-09-25

Utbildningskonferens AMEE2015 Glasgow

NYHET E-lärande, simulerade patienter, professionellt identitetsskapande, interprofessionellt lärande, kliniska träningscentra, case-metodik med mera, var det lärare och studenter från medicinska fakulteten, Umeå universitet, kunde ta del av vid årets utbildningskonferens AMEE.

Lärare och studenter från Medicinska fakulteten, vid Umeå universitets monter.

Till utbildningskonferensen för högre utbildning inom medicinens område, AMEE2015, åkte en stor delegation från medicinska fakulteten. Både lärare och studenter medverkade och tog del av en mängd olika föredrag, posterpresentationer, workshops och nätverkade med många av de 3 400 delegaterna.

Med extra medel från universitetsledningen hyrdes en monter där det fanns information om Umeå universitet. Även ett informationsblad om universitetet lämnades till samtliga deltagare i konferensbagen.

- Vi fick mycket intryck om bland annat e-lärande, simulerade patienter, professionellt identitetsskapande, interprofessionellt lärande, kliniska träningscentra, case-metodik och mycket mera. Dessutom skapades ett flertal kontakter med kollegor från alla delar av världen, berättar Birgitta Bernspång, vicedekan för utbildning vid Medicinska fakulteten.

- Vi hoppas att vi som var där kan finna tillfällen och möjlighet att informera och initiera förändringar utifrån våra nya insikter.

Redaktör: Lena Åminne