Publicerad: 2014-03-13

Utbytesavtal tecknat med Tokyo Metropolitan University

NYHET Ett utbytesavtal har nu tecknats mellan Umeå universitet och Tokyo Metropolitan University (TMU) – ett ungt universitet som rankas som det sjätte bästa universitetet i Japan av Times Higher Education.

Intresset för att studera och praktisera i Asien har under senare år ökat bland Umeå universitets studenter. Förra året besökte därför prorektor Anders Fällström och strateg Per A Nilsson existerande partneruniversitet och potentiella partneruniversitet i Asien, för att undersöka möjligheten att utveckla samarbeten med fler lärosäten. Mot den bakgrunden har ett utbytesavtal tecknats mellan Umeå universitet och Tokyo Metropolitan University.

– Vi fick ett mycket gott intryck av TMU när vi var där och jag tror att många av våra utresande studenter kommer att vilja studera där. Det känns också som att vi på kort tid fått en god kontakt med dem och att vi nu får besök av en kollega från TMU känns fantastiskt kul, säger Per A Nilsson, internationell strateg.

Tokyo Metropolitan University blev ett universitet 2005 efter en sammanslagning av flera mindre lärosäten. Universitetet är det enda statliga i Tokyo och har drygt 9000 studenter. TMU är rankad som det sjätte bästa universitetet i Japan och är världsrankad i intervallet 201–225 av Times Higher Education.

Sedan 1997 finns ett centralt utbytesavtal med Tohoku University och förra året tecknades ett avtal med Hokkaido University. Tokyo Metropolitan University är alltså det tredje universitetet i Japan som det nu finns ett utbytesavtal med. Fredagen den 14 mars besöker Yuki Hirose (TMU) Umeå universitet för att få en djupare inblick i några av våra verksamheter.

Kontakt

Kristin HägglundEnheten för kommunikation och internationella relationer090-786 64 49

Redaktör: Sandra Åström