Publicerad: 2012-05-25

Utdelning av CeSams-Vaartoes vetenskapliga pris 2011

NYHET Coppélie Cocq, HumLab, har tilldelats CeSams-Vaartoes vetenskapliga pris 2011 för sin gedigna och mångfacetterade forskning om samiskt berättande, som berör såväl klassiska traditionsbärare som kulturella revitaliseringsprocesser på internet.

Priset utdelas lördagen den 2 juni kl. 13.00 i Aula Nordica vid vårpromotionen av nya doktorer och utdelning av vetenskapliga- samt pedagogiska priser.

Onsdagen den 30 maj håller pristagarna sina föreläsningar i Humanisthusets hörsal E.

Kl. 08.30-08.55: Från lägerelden till nätet - samisk forklore och berättartradition på internet, Coppélie Cocq, Humlab

Kl. 09.00–09.25: Design as a link between academia and industry
Thomas Degn, Designhögskolan; Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens samverkanspris

Kl. 09.30–09.55: Varje människa är en berättelse – när hinder blir till möjligheter
Karina Arvidsson, Studentcentrum; Umeå studentkårs studievägledarpris

Kl. 10.00–12.00: Vad gör en skicklig lärare?
Samtal med de pedagogiska pristagarna: Monica Diehl, Eva Johansson, Christina Juthberg, Tomas Lindehell, Ulf Lindström, Roger Marjavaara, Ann Cristin Winroth. Moderator: Kerstin Engström