Publicerad: 2011-03-04

Utdelning av Vaartoe/CeSams studentstipendier 2010

NYHET Vid invigningen av Samiska veckan, söndagen den 6 mars 2011, utdelas Vaartoe/CeSams studentstipendier med stöd av Sametingets kulturråd. Stipendierna utdelas till Kristina Labba-Oskal och Christine Svakko, båda från Tromsö. Stipendierna är på 10 000 kronor.

Kristina Labba-Oskal får stipendiet för sin D-uppsats vid Institutionen för Industriell ekonomi och samhällsvetenskap, Luleå tekniska universitet, Samebyns associationsform och dess konsekvenser för renskötseln.

Cathrine Svakko får stipendiet för sin examensuppsats vid Institutionen för samhällsvetenskap, Mittuniversitetet, Marknadsföring av samisk kultur och turism i Finnmark: Möjligheter och utmaningar med bilder av en urbefolkning.

Prisutdelningen äger rum på Västerbottens Museum klockan 13.