Publicerad: 2012-11-13

Utlysning av Kungl. Skytteanska Samfundets Islandsstipendium

NYHET Kungl. Skytteanska Samfundet ledigförklarar ett stipendium på 30.000 kronor som kan sökas av studerande vid Umeå universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå.

Stipendiet är avsett för resa till Island och uppehälle där, under en vistelse då man antingen skall följa undervisningen i isländska språket eller bedriva isländska forskarstudier inom ett isländskt, helst humanistiskt ämne. Man kan också studera annat ämne relaterat till isländska förhållanden. Sökande skall ännu inte ha avlagt doktorsexamen.

Ansökan skickas i fyra exemplar senast den 1 februari 2013 till Kungl. Skytteanska Samfundet, Humanisthuset, 901 87 Umeå eller via mail till skytteanska@adm.umu.se. Upplysningar om stipendiet lämnas av Susanne Haugen, institutionen för språkstudier (susanne.haugen@nord.umu.se).

Redaktör: Annica Höglund