Publicerad: 2007-05-23

Utrikesdepartementet besöker Umeå 24 maj

NYHET I morgon besöker Utrikesdepartementet, UD, Umeå. Personer från Näringsdepartementet, Invest in Sweden Agency och Exportrådet kommer också att delta i besöket. Totalt ingår 18 personer i delegationen.

Besöket är ett så kallat främjarbesök, som syftar till att förbättra och stärka Sveriges handelsrelationer och näringslivsutveckling. UD genomför regelbundet resor i Sverige för att ge en bild av sin främjandeverksamhetsamt för att få tillfälle att stifta bekantskap, knyta kontakter och utbyta erfarenheter. Gruppen leds av UD:s samordnare för främjandet, ambassadör Jan Palmstierna.

Under besöket ska UD bland annat informera om sin verksamhet, inhämta kunskap om näringslivet i Umeå, besöka Komatsu Forest och Umeå universitet.

Med anledning av besöket inbjuder Umeå kommun och Umeå universitet till en pressträff i direkt anslutning till UD: s besök på Umeå universitet.

Pressträff: 24 maj, klockan 16.30
Plats: Umeå universitets förvaltningshus, lokal: Professorn

För mer information, kontakta:
Roland Carlsson, näringslivschef, Umeå kommun 070-578 65 50

Redaktör: Carina Dahlberg