Publicerad: 2023-04-20

Utsökt mat och utomordentliga seminarier på NIVA-kursen

NYHET Finansiering från Arktiskt centrum

Med hjälp av finansiering från Arktiskt centrum deltog Rebecca Tapper på NIVA-kursen i Tromsö, Norge mellan den 7 och 9 mars.

Rebecca Tapper är doktorand vid Avdelningen för hållbar hälsa och vid Arktiska forskarskolan. Med beviljade medel från Arktiskt centrum vid Umeå universitet kunde hon delta på NIVA-kursen i Tromsö i Norge. Förutom en fantastisk matupplevelse i Tromsö deltog Tapper på flera seminarium och knöt många nya kontakter.

Natten till måndagen den 6 mars hade det kommit ungefär 40 cm snö, vilket orsakade avstängingar i trafiken, men vid lunch kunde trafiken öppnas upp igen, berättar Tapper. Hon kände sig trött efter att ha rest hela dagen, så det blev en tidig kväll på hotellet. På tisdagsmorgonen slogs Tapper av den fantastiska hotellfrukosten.

– Om jag hade dött och hamnat i paradiset hade det nog sett ut så. De hade allt man kan tänka sig, från en barista som gjorde kaffe på beställning, pannkakor, bacon, alla sorters fisk och mängder av frukt, juicer, ostar och tårtor, utbrister Tapper.

Efter frukosten gick Tapper till konferenslokalen för att registrera sig och mingla med de andra deltagarna. Hon förklarar att det var runt 20 deltagare från hela Europa med olika bakgrund: forskare, militärer, arbetare och politiker. Dagen bjöd på tre seminarier om "Kyla och hälsa", "Andningsskydd för arbetare i kyla" och "Köldexponering och muskel- och skelettbesvär". Dagen avslutades med en trerätters middag i hotellrestaurangen.

Vi hade det jättetrevligt, fick umgås och lära känna varandra

På onsdagsmorgonen, efter att ha mött upp med en av kursdeltagarna, deltog Tapper på dagens två första föreläsningar: "Termoreglering, köldrelaterade symtom och prestationsförsämring bland livsmedelsarbetare" och "Bedömning av köldpåfrestning och kylskyddande kläder med hjälp av internationella standarder".

– Vi blev också indelade i grupper för att diskutera utmaningar för de som arbetar i kalla klimat, utvecklar Tapper.

Efter lunch, som enligt Tapper var otrolig, fortsatte föreläsningarna med "Från problem till lösning – forskning om kyla i ett tillämpat perspektiv" och "Teoretiska aspekter och förberedelser av fältmätningar inom köldexponering"

– Vi fick möjlighet att prova några nya fältmätningsinstrument och planen var att gå på en norrskenssafari. Tyvärr hade vädergudarna andra planer och bestämde sig för ännu en snöstorm. Vi bestämde oss i stället för att gå till den lokala isbaren, och till en närliggande pub för att äta lite lokalproducerad mat. Trots att kvällen inte blev som planerat hade vi det jättetrevligt, fick umgås och lära känna varandra, beskriver Tapper.

Sista dagen deltog Tapper på tre föreläsningar till: "Diskussioner om fältmätningar", "Från grundläggande köldfysiologi till tillämpad praxis" och "Arbetare i kalla klimat – vilka är de och vad vet vi om dem?". Kursen avslutades med givande diskussioner och en fantastisk lunch.

– Efter lunch åkte jag, Albin Stjernbrandt och Tiina Ikäheimo till Universitetet för att träffa en medförfattare i vårt projekt. Vi har ett arbetslagsmöte och tog en tur genom sjukhuset och universitetet. Kvällen och hela resan avslutades med middag på en lokal fiskrestaurang där vi fick prova val, säl och ren, berättar Tapper.

Tack vare finansiering från Arktiskt centrum kunde Tapper delta på kursen, uppleva Tromsö, skapa ny kunskap och knyta många nya kontakter inom hennes forskningsområde.

Om NIVA-kursen 2023

NIVA-kursen fokuserar på utmaningar för de som arbetar och vistas utomhus i områden med kallt klimat. Kursen har ett holistiskt perspektiv från grundläggande fysiologi till behandlingsalternativ. Både nuvarande status och framtida perspektiv diskuteras.

Föreläsningar

Kyla och hälsa – Professor Tiina Ikäheimo från Oulu Universitet och UiT

Andningsskydd för arbetare i kyla – Första forskare Kirsi Jussila, FIOSH, Finland

Köldsexponering och muskel- och skelettbesvär – Överläkare Albin Stjernbrandt från UmU, Sverige

Onsdag

Termoreglering, köldrelaterade symtom och prestationsförsämring bland livsmedelsarbetare  – Forskningschef Sirkka Rissanen, FIOH och Första forskare Kirsi Jussila, FIOH, Finland

Bedömning av köldpåfrestning och kylskyddande kläder med hjälp av internationella standarder – Forskningschef Sirkka Rissanen, FIOH och Första forskare Kirsi Jussila, FIOH, Finland

Hälso- och säkerhetsstandarder för arbete i kallt klimat – Första forskare Hilde Færevik, SINTEF, Norge.

Från problem till lösning – forskning om kyla i ett tillämpat perspektiv – Första forskare Hilde Færevik, SINTEF, Norge

Teoretiska aspekter och förberedelser av fältmätningar inom köldexponering – Forskare Øystein Wiggen, SINTEF, Norge.

Diskussioner om fältmätningar – Forskare Øystein Wiggen, SINTEF, Norway.

Från grundläggande köldfysiologi till tillämpad praxis – Professor Fred Haugen, STAMI, Norge

Arbetare i kalla klimat – Vilka är de och vad vet vi om dem? – Chefsingenjör Anne-Mari Gjestvang Moe, STAMI, Norge

Rebecca Tapper
Doktorand