Publicerad: 2009-09-01

Utställning: Grevinnan von Hallwyl & Maria Sundström x 2

NYHET Konstnären Maria Sundströms utställning från Hallwylska museet visas på Umeå universitetsbibliotek 7 september – 1 oktober. Utställningen är en installation i ljud och bild och bygger på 1900-talsfotografen Maria Sundströms porträtt av Carola Wachtmeister och hennes familj som grevinnan Wilhelmina von Hallwyl fick i julgåva.

– Utställningen är en fortsättning på en installation jag gjorde på Hallwylska palatset i våras tillsammans med Fiber Art Sweden. I den utgick jag från ateljéfotografen Maria Sundströms porträttfotografier från 1920-talet i Wilhelmina von Hallwyls donation, berättar Hörneforskonstnären Maria Sundström.

Grevinnan von Hallwyl (1844-1930) var en av vårt lands verkligt stora samlare av konst och konsthantverk vid sekelskiftet 1900. Wilhelmina katalogiserade sina samlingar och arbetet resulterade i ett katalogverk som består av 78 band.

Maria Sundström fick höra talas om Wilhelmina von Hallwyls omfattande förteckning över sin donation till Svenska Kronan och blev nyfiken på den grundliga dokumentationen av donationen.

– Jag hamnade efter många om och men på Västerbottens museum i Umeå där en kopia av förteckningen finns i ett arkiv. Band efter band plockades upp till museets bibliotek där jag i lugn och ro fick studera dokumentationen.

Maria letade efter sin personliga ingång till Wilhelmina von Hallwyls liv, samlande och dokumenterande.

– Efter många dagars arbete studsade jag plötsligt till när jag i bandet Generalsamlingen fick syn på min namne! – Fotografen Maria Sundström.
Det blev också utgångspunkten för utställningen. Maria Sundström var verksam från ca 1905 till 1939 i Karlskrona. Hon står bakom sju porträtt i bandet Grupp LXV, Fotografi-porträtt i ramar. Wilhelmina von Hallwyl fick porträtten av sin dotterdotter i julklapp jularna 1918, 1923 och 1928.

Grevinnan von Hallwyl & Maria Sundström x 2 visas 7 september – 1 oktober 2009 Vernissage måndag 7 september kl. 15
Öppet: mån–fre. 8–22, lör. 9–17, sön 12–16

Maria Sundström är född 1961 i Ödeborg, Dalsland och bor med sin familj i Hörnefors. Hon är utbildad i måleri vid Konsthögskolan vid Umeå universitet 1989–1993 men arbetar nu mest med fotografi, video och installationer. Maria Sundström har deltagit i ett flertal grupputställningar i Sverige och utomlands. Separatutställningar har hon haft bland annat i Norrtälje konsthall, Mjellby konstmuseum, Västerbottens museum, Skellefteå museum och Norrbottens museum. Maria Sundström jobbar för närvarande som konstintendent vid Murberget, Länsmuseet Härnösand. Utförlig information om henne finns på www.mariasundstrom.se

För mer information, kontakta gärna:Ulrika Andersson, Universitetsbiblioteket Tel: 090-786 95 22,