Publicerad: 2021-10-21

Vaccinationsmöjligheten på campus kvar till januari

NYHET Det kommer att vara möjligt att vaccinera sig mot covid-19 på Campus Umeå ett bra tag till, ända till slutet av januari 2022. Drop in-mottagningen är nu Umeås främsta vaccinationslokal och det är framför allt unga som besöker den.

Text: Anna Lawrence

I september öppnade Region Västerbotten, med universitetets stöd, en drop in-mottagning för vaccination mot covid-19 i Universum på Campus Umeå. De första veckorna var mottagningen huvudsakligen riktad till studenter för att få fler unga vuxna att vaccinera sig, men snart öppnades mottagningen även upp för alla i samhället med drop in-tider som löpande fylls på och bokningar.

– För universitetets del har det varit viktigt att bidra till vaccinationsarbetet på de sätt vi kan. Genom att stötta Region Västerbotten och upplåta våra lokaler till en vaccinationsmottagning är min förhoppning att fler människor i samhället ska nås av vaccinationserbjudandet, säger Per Ragnarsson, ordförande i universitetets krisledningsgrupp och biträdande universitetsdirektör.

Drop in-mottagningen öppen för alla

Region Västerbotten och Umeå universitet har även kommit överens om att drop in-mottagningen kan stanna kvar i Universum till slutet av januari 2022. Samtidigt letar regionen efter långsiktiga lokaler att fortsätta sitt vaccinationsarbete i. En anledning till förlängningen är den pågående vaccinationen av skolelever, men mottagningen fortsätter att hålla öppet för alla i samhället.

– Vi är tacksamma att Umeå universitet ger oss tillgång till lokalerna på campus. Dess centrala läge gör det enkelt inte minst för studenterna att vaccinera sig via drop-in. Alla som inte redan är färdigvaccinerade är mycket välkomna hit under våra öppettider! säger Carola Degerman, verksamhetschef för Primärvård Nord vid Region Västerbotten.

Många unga vaccineras på campus

Sedan Region Västerbotten stängde sin centrala vaccinationsmottagning på Nolia i Umeå i början av oktober har drop in-mottagningen varit en viktig del i den höga vaccinationsgrad som Umeå nu kan uppvisa i alla åldersgrupper.

De senaste tre veckorna, mellan 20 september och 13 oktober, har vaccinationsmottagningen på Campus Umeå vaccinerat 1 178 personer varav 341 personer födda på 00-talet och 576 personer födda på 90-talet. Det är just personer födda dessa två årtionden som har tagit emot de flesta vaccinationerna under dessa tre veckor, hela 78 procent.

Vaccinationsgraden bland unga i Västerbotten ser positiv ut. Baserat på statistik från den 14 oktober hade hela 97 procent av ungdomarna i åldersgruppen 16–17 år fått sin första dos vaccin i Västerbotten. I nationell jämförelse hade den 18 oktober endast 68,5 procent av ungdomarna i åldern 16–17 år fått sin första dos i Sverige som helhet. Motsvarande siffor för åldersgruppen 18–29 år visar att 82 procent av Västerbottningarna har fått sin första dos, jämfört med 73,8 procent i Sverige som helhet.

– En hög vaccinationsgrad i samhället gör det också tryggare för universitetets studenter och medarbetare att mötas när vi nu återgår till mer campusbaserad verksamhet, säger Per Ragnarsson.

Källor för statistik: Region Västerbotten och Folkhälsomyndigheten

Se nästa öppettider för vaccinationsmottagningen på Campus Umeå

Frågor eller synpunkter

Om du har synpunkter eller frågor om universitetets information eller hantering av pandemin, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.