Publicerad: 2023-01-11

Vaccinationsmottagningen på campus stänger

NYHET Den 20 januari är sista dagen vaccinationsmottagningen i Universum på Campus Umeå har öppet. Nu uppmanar Region Västerbotten invånarna att vaccinera sig innan mottagningen slår igen portarna.

Text: Josefin Laestadius

Sedan Region Västerbotten öppnade vaccinationsmottagningen på campus, med stöd av Umeå universitet i september 2021, har den fyllt en betydande funktion i regionens arbete med att vaccinera invånarna mot covid-19.

– För universitetets del har det varit viktigt att bidra till vaccinationsarbetet på de sätt vi kan och det har vi gjort genom att stötta Region Västerbotten och upplåta våra lokaler. Närheten till vaccinationsmottagningen på Campus Umeå har varit bra för både studenter och medarbetare, säger Per Ragnarsson, ordförande i universitetets krisledningsgrupp och biträdande universitetsdirektör.

Inte längre samma behov av en vaccinationsmottagning

Enligt Region Västerbotten har de flesta hunnit ta sina doser vaccin mot covid-19 och influensa och det finns inte behov av en central vaccinationsmottagning längre i Umeå. Det finns inte heller samma ekonomiska möjligheter att ha öppet året om som det funnits tidigare under pandemin. Region Västerbotten uppmanar nu de invånare som tänkt vaccinera sig att göra det innan mottagningen stänger. För närvarande erbjuder mottagningen vaccin mot covid-19, influensa, pneumokocker samt vaccin mot kikhosta till gravida efter vecka 16 och vaccin mot HPV till kvinnor som är födda mellan 1994 och 1999.

När mottagningen på campus stänger kommer vaccinationerna i stället att ske hos hälsocentralerna, enligt Region Västerbotten.

Vad lokalerna i Universum ska användas till är ännu inte klart.

– Lokalerna återgår till universitetet och dess verksamhet, men det är inte beslutat hur de kommer att användas framöver, säger Per Ragnarsson.

Mer information om vaccination finns hos Region Västerbotten.