Publicerad: 2021-12-17

Vaccinationsmottagningen på Campus Umeå blir kvar även i vår

NYHET Region Västerbotten har tackat ja till universitetets erbjudande om att behålla den centrala vaccinationsmottagningen mot covid-19 på Campus Umeå. Därför håller mottagningen öppet även i vår.

Text: Anna Lawrence

Den 9 september 2021 öppnade Region Västerbotten en vaccinationsmottagning i Universum på Campus Umeå. Mottagningen riktade sig primärt till att öka vaccinationsgraden bland unga vuxna under de första veckorna. Nu utgör mottagningen Umeås centrala vaccinationsmottagning och är öppen för alla i samhället med både tidsbokning och drop in-vaccination mot covid-19. Mottagningen erbjuder även vaccination mot säsongsinfluensan.

Umeå universitet har nu erbjudit Region Västerbotten att stanna kvar i lokalerna på bottenplan i Universum ända till 31 augusti 2022. Vaccinationsmottagningen fortsätter därför att hålla öppet på Campus Umeå ett bra tag till. Om behovet kommer kvarstå så länge som erbjudandet gäller är ännu oklart.

– Det känns riktigt bra att Umeå universitet kan bidra i vaccinationsarbetet genom att fortsättningsvis låna ut våra lokaler. Det är viktigt att vi gör vad vi kan, både som individer och som organisation och Umeå universitet rekommenderar starkt att alla vaccinerar sig med de doser som erbjuds, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.