Publicerad: 2020-05-05

Vad gjorde farfarsfar och mormorsmor i skolan?

NYHET Nu finns 25 000 sidor norrländsk skolhistoria i digital form då Umeå universitetsbibliotek har digitiserat en stor mängd kataloger och årsberättelser för skolor från 1800-talets andra hälft och fram till 1920.

I första hand rör det sig om publikationer om de högre allmänna läroverkens verksamhet i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. En del andra skolformer förekommer också i materialet, såsom flickskolor och folkskoleseminarier.

Skolkatalogerna innehåller namn och uppgifter om skolans lärare och samtliga elever. Årsberättelserna beskriver skolornas verksamhet och aktiviteter under läsåret, till exempel vilka böcker som har använts i undervisningen, utflykter och studieresor, renoveringar och tillbyggnader av skolbyggnaden, och mycket mer.

Det nu digitiserade materialet omfattar skolor i Haparanda, Härnösand, Malmberget, Luleå, Skellefteå, Sollefteå, Sundsvall, Umeå och Örnsköldsvik. Serierna är inte kompletta, men sammanlagt blir det mer än 650 enskilda publikationer och cirka 25 000 sidor. Texterna är texttolkade (OCR) och därmed kan man enkelt fritextsöka i hela materialet. Alla filer är fritt nedladdningsbara.

Till samlingen

Kontaktperson: Anders Lindberg