Publicerad: 2006-01-10

Vad kan en kulturanalytiker?

NYHET Arbetsgivarna och Sveriges trettio första kulturanalytiker har nu chansen att mötas redan innan studenterna i vår tar sin magisterexamen. På fredag den 13 januari bjuder studenterna på kulturanalysprogrammet in näringsliv, kommuner och landsting för att berätta vad de kan.

Hösten 2002 började de första studenterna på det då nystartade kulturanalysprogrammet. Tre och ett halvt år senare inleder de nu sin avslutande termin och bjuder i samband med det in till KA-konventet, en dag då de genom temaföreläsningar, "Speakers Corner" (korta inspirationsföreläsningar), paneldebatt och forumspel presenterar sig själva och sitt kompetensområde. Under dagen finns samtliga blivande kulturanalytiker på plats.

Välkommen att delta på fredag 13 jan, kl 9.00–15.00 Samverkanshuset, Umeå universitet.
Lokaler: Triple Helix och Fusion samt entréhallen.

Kulturanalysprogrammet handlar om det kulturellas betydelse i samhällslivet. Det syftar till att ge studenterna förmågor att analysera hur likheter och skillnader i människors erfarenheter, synsätt och värderingar inverkar på deras möjligheter att förstå och samarbeta med varandra.

Som kulturanalytiker blir man expert på hur kulturella mönster och gemenskaper bildas och förändras och vilka möjligheter och hinder de utgör för demokratiska arbets- och samlevnadsformer. Det är en ny yrkesgrupp som i vår tar steget ut på arbetsmarknaden. De kommer till exempel att arbeta som mångfaldssamordnare, jämställdhetsexperter, omvärldsanalytiker eller turismutvecklare.

I inbjudan till KA-konventet skriver de blivande kulturanalytikerna: "Vi kan mångfalds- och jämställdhetsplaner. Vi förstår implementeringen. Vi kan tolka välfärdsproblem som stress och sjukskrivningar. Vi kan kritisk analys av styrdokument och mediebilder. Vi förstår trender, attityder och förändringen av dem. Vi är experter på kvalificerade intervjuer, observationer och utvärderingar".

Läs om kulturanalysprogrammet: http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=HGKUL

För mer information eller intervju, kontakta gärna:
Emma Söderström, blivande kulturanalytiker tel 070- 690 35 92 eller e-post emasom02@student.umu.se
Bo Nilsson, prefekt och programföreståndare för kulturanalysprogrammet tel 090-786 99 62 eller e-post bo.nilsson@kultmed.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink