Publicerad: 2012-03-26

Välbesökt Psykologisk salong

NYHET Det blev trångt och nästan fullt när Psykologisk Salong arrangerades för tredje gången den 22 mars. Psykologisk Salong arrangeras av Institutionen för Psykologi vid Umeå Universitet med Mattias Lundberg som värd för salongen.

-Det är fantastiskt kul att se att så många vill komma och lyssna på våra gäster. Det visar att det finns ett sug efter psykologin, säger Mattias Lundberg.

Cirka 160 personer besökte arrangemanget som är helt gratis och har en talkshow-liknande karaktär där samtal med gäster varvas med musik. En av besökarna var Jörgen Boström, Umeå:

-Psykologisk salong är en trevlig och avslappnad tillställning som ger en ökad förståelse för vad psykologi kan göra för människan både som grupp och för individen. Samtalen är inspirerande och ger mersmak på vilka möjligheter det finns med psykologi.

Nästa Psykologiska Salong äger rum den 3 maj och man räknar med en fortsättning till hösten:

-Ja, vi planerar att köra 2-3 salonger i höst och att detta skall bli något som man kan räkna med finns kvar. Sedan har vi lite speciella planer inför kulturhuvudstadsåret, men det avslöjar vi inte än, säger Mattias Lundberg.

Övriga gäster var Per Carlbring som pratade om internetbaserad psykoterapi, Rachel Horsley som pratade om psykologiska mekanismer kring missbruk och John Jansson som tillsammans med fotbollsmålvakten Caroline Jönsson diskuterade idrottspsykologi.

Inom kort kommer filmer från salongen på www.psy.umu.se/psykologisksalong

Redaktör: Anna Svanbeck, Mattias Lundberg