Publicerad: 2015-08-19

Välbesökt utbildningsdag i Lycksele

NYHET Lycksele kommun anordnade den 13 augusti 2015 en utbildningsdag för alla lärare i kommunen om samer och Nationella minoriteter. Cirka 200 lärare var på plats och bland föreläsarna återfanns Anna-Lill Ledman och Charlotta Svonni från Vaartoe/CeSam. De föreläste om fördomar om samer och diskuterade vikten av att integrera samisk tematik i skolundervisningen.

De cirka 200 lärare som besökte utbildningsdagan i Lycksele fick ta del av en rad föredrag. Lennart Rohdin föreläste om bakgrunden till lagen om nationella minoriteter. Anna-Lill Ledman vid Vaartoe/Cesam, Umeå universitet föreläste om fördomar om samer och Charlotta Svonni vid Vaarote/Cesam, föreläste om Samisk närvaro i läroplan och undervisning. Avslutningsvis berättade Gunel Röhnér Douhan om Lyckseles samiska historia.

Arrangemanget var en del i uppdraget som Lycksele kommun har i rollen som Samisk förvaltningskommun. Tidigare i år har kommunen genomfört en liknande utbildningsdag för politiker och den 23 november planeras en utbildningsdag för förskolans personal. Marita Stinnerbom, samisk samordnare i kommunen ansvarade för utbildningsdagen.

Läs hela nyheten på Lycksele kommuns hemsida.

Redaktör: Isabelle Brännlund