Publicerad: 2017-03-16

Välgörenhetsflåset 2017

NYHET Lördagen den 13 maj arrangerar Idrottsvetenskapliga föreningen vid Umeå universitet Välgörenhetsflåset för tredje året i rad. Loppets alla intäkter går till en välgörenhetsorganisation, i år går intäkterna till konceptet SEMÄJ för den jag är i syfte att öka kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i idrottssammanhang.

Idrottsvetenskapliga föreningen, bestående av studenter från Idrottsvetenskapliga programmet samt Tränarprogrammet vid Umeå universitet, arrangerade Välgörenhetsflåset för första gången våren 2015 och arrangemanget fick mycket god respons. I år arrangeras eventet lördagen den 13 maj på Campus. Alla kan delta genom att antingen gå och springa 2,5 km eller 5 km.

Intäkter till Välgörenhetsorganisation

Loppets alla intäkter går till en välgörenhetsorganisation som arbetsgruppen väljer. År 2017 tillfaller intäkterna organisationen SEMÄJ för den jag är och till den del av konceptet som handlar om att ge barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar rätt till idrott och hälsa på sina egna villkor.

Målet med konceptet SEMÄJ är att öka kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i idrottssammanhang och möjliggöra idrott och god hälsa för alla barn, även barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är viktigt att ge barnen möjlighet att idrotta på sina egna villkor, utifrån sina behov och unika funktion samt att möjliggöra socialt samspel i lekfulla idrottssammanhang.

Intäkterna kommer att användas till att öka kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i idrottssammanhang och utbilda i att skapa förutsättningar i form av struktur, tydlighet och förutsägbarhet som möjliggör idrott och en god hälsa även för dessa barn och ungdomar.

Mer information om Välgörenhetsflåset 2017

Redaktör: Anna-Karin Eriksson