Publicerad: 2011-06-03

Välkommen att lyssna på studentföreläsningar på Campus Örnsköldsvik

NYHET Tisdag den 7 juni presenterar tre studenter sina uppsatsarbeten, alla intresserade hälsas varmt välkomna att lyssna. Den ena uppsatsen handlar om psykisk ohälsa bland grundskoleelever i Örnsköldsvik den andra om nyanlända invandrares etablering i Sverige.

Presentationerna börjar klockan 15.00 och avslutas 16.30. Sara Hannertz och Cecilia Lindblom vid socionomprogrammet redovisar studien "Att främja psykiskt välbefinnande – en studie om psykisk ohälsa bland grundskoleelever i Örnsköldsvik kommun". Sociologistudenten Maria Strandberg presenterar uppsatsen "En nyanländ invandrares etablering i Sverige¬ – en kritisk diskursanalys av den nya lagen om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare .

Umeå universitet Campus Örnsköldsvik bedriver ett aktivt arbete med att koppla studenter och arbetsliv närmare varandra. Via databasen LinkedStudent kan studenter hitta uppsatsförslag eller andra uppdrag som företag och offentliga institutioner gärna vill att en student tar sig an. En stor samarbetspartner är Örnsköldsvik kommun som med sina många verksamheter bidrar med flera uppsatsförslag.

– För våra studenter är uppdragen väldigt viktiga, Studenterna får möjlighet att ta sig an verkliga uppdrag som fördjupar deras kompetens och som också förbereder dem för att komma ut i arbetslivet. De får värdefulla kontakter, bra referenser och många blir handplockade redan innan examen efter väl utförda uppdrag/examensjobb, säger Anette Eikelboom, projektsamordnare vid Umeå universitet, Campus Örnsköldsvik

Värdefullt för kommunen

Lena Finne Jansson, forskningssamordnare på Örnsköldsvik kommun är också nöjd med samarbetet.
– Det är en fantastisk möjlighet för oss i kommunen att ha tillgång till Umeå universitet genom deras etablering här i Örnsköldsvik och att få våra verksamhetsområden belysta ur ett akademiskt perspektiv. Ambitiösa studenter på tröskeln till arbetslivet bidrar med sin kreativitet och ger oss nya infallsvinklar på våra verksamheter, något som är oerhört viktigt för oss i kommunen att ta vara på.

Media och allmänhet välkomnas att delta vid presentationen.

När: 7 juni klockan: 15.00 -16.30
Var: Umeå universitet, Campus Örnsköldsvik, Lasarettsgatan 7, sal 407

Kontaktpersoner:Anette Eikelboom, projektsamordnare, Umeå universitet Campus Örnsköldsvik
Mobil: 070-301 00 39