Publicerad: 2010-09-24

Välkommen till invigning av campus centrala parkrum den 30 september

NYHET Torsdag 30 september kl. 11.00–12.00 invigs Umeå universitets nya centrala parkrum.

Umeå universitet och Akademiska Hus genomförde för några år sedan en skisstävling för centrala parkrummet. Sweco Arkitekter vann med det förslag som nu blivit verklighet.

Ett stort däck med sittplatser har byggts utanför Lindellhallen och dammen har muddrats. Cykel- och gångvägar har anlagts och vackra träbryggor med sittplatser vid dammkanten har byggts. Gångstråken närmast vattnet binds samman av en bro över till den lilla ön. Träd, buskar och blommor har planterats och belysning utplacerats på området.

Läs mer om arbetet med parkrummet och gator kring campus: Campus Umeå – från byggarbetsplats till stadspark

Program:

11.00–11.15 Musikunderhållning 11.15–11.40 Invigningsceremoni ved campusdammen Tal av Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet, Matias Lindberg, regiondirektör Akademiska Hus och Thorbjörn Andersson, arkitekt Sweco
11.40–12.00 Musik

Studenter och personal hälsas hjärtligt välkomna!Vi bjuder på lättare förtäring
Invigningen är ett samarrangemang mellan Umeå universitet och Akademiska hus.

Redaktör: Anette Olofsson