Publicerad: 2021-09-16

Välkommen till SEE hållbarhetsvecka 2021

NYHET SEE hållbarhetsvecka är ett årligen återkommande arrangemang som hålls i Västerbottens och Norrbottens län. SEE hållbarhetsvecka vill låta dig känna, prata, smaka, utmana, utveckla och nätverka hållbart under en hel vecka eller bara en kort stund. I år deltar Arktiskt Centrum vid Umeå universitet (Arcum) med ett seminarium för att tillsammans med övriga deltagare lyfta fram kreativa, livskraftiga och goda exempel på social, ekonomisk, ekologisk hållbar utveckling

Text: Anngelica Kristoferqvist

På måndag den 20 september startar SEE Hållbarhetsvecka med hela 74 aktiviteter under 179 tillfällen. Under fredagslunchen kommer Arcum anknutna Louise Eriksson, docent i psykologi och forskare i miljöpsykologi vid Institutionen för geografi vid Umeå universitet, tala om hennes forskning som fokuserar på individnivån i den arktiska forskningen, närmare bestämt miljöpsykologiska perspektiv på hållbarhet i en arktisk kontext.

Det blir Arcums bidag till SEE hållbarhetsvecka, ett evenemang som har arrangerats i september sedan 2009. De första två åren låg fokus på hållbar utveckling i Umeå och vidgades sedan till Umeåregionen, därefter till hela Västerbotten och Norrbotten. Ledningsgruppen för Västerbottens läns består av Länsstyrelsen i Västerbotten, Region Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun, Skellefteå kommun samt Nolia AB.

Förutom Arcums aktivitet kommer det exempelvis att erbjudas tvåltovning i Bygdeå, Hållbart Mode i Vännäs, bokutställning i Lycksele och mycket mera. Ta del av programmet via hemsidan och välj ut något du vill delta på -det finns både digitala och fysiska mötesplatser.

I magasinet finns förutom en presentation av aktiviteterna många intressanta artiklar, bla hur landshövdingen Helena Hellmark Knutsson ser på norra Sveriges fördelar, Västerbottens folkhälsoarbete och hur medborgarinflytande kan hjälpa oss att klara klimatmålen.