Publicerad: 2008-10-21

Välkommen till Språkfestivalen 2008!

NYHET Tisdagen den 28 oktober är det dags för sjuttonde upplagan av Språkfestivalen vid Umeå universitet. Årets författarbesök är Anita Salomonsson.

Temat för årets språkfestival är ”Språklig mångfald” där samisk jojk, teckenspråk, meänkieli och norrländska dialekter representerar mångfalden.
– Anita Salomonsson är årets spännande författarbesök, och vi är också glada över att kunna presentera föreläsare både från universitetet, DAUM och från Språkrådet, säger universitetslektor Ann-Catrine Edlund som är en av arrangörerna.

”Blir det ordning på språket nu?" frågar sig Språkrådets Birgitta Lindgren med anledning av förslaget till en ny språklag. Krister Stoor, som förra året disputerade på en avhandling om jojk, berättar om syskonen Stenberg – ett språk men tre jojkdialekter. Tommy Lyxell talar om teckenspråk och Harriet Kuoppa berättar om minoritetsspråket meänkieli.

Välkommen att ladda ned programmet i sin helhet (pdf): www.umu.se/humfak/humfaktuellt/images/Sprakfestivalen2008.pdf

Till Språkvårdsfestivalen inbjuds varje år svenskalärare och språklärare inom grund- och gymnasieskolor. Media hälsas välkommen till hela eller delar av festivalen. Arrangör är institutionen för språkstudier vid Umeå universitet i samarbete med DAUM, Dialekt- ortnamns och folkminnesarkivet i Umeå.

För mer information, kontakta gärna:
Ann-Catrine Edlund, universitetslektor i nordiska språk vid institutionen för språkstudier, tel: 090-786 5245, e-post: ann-catrine.edlund@nord.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink