Publicerad: 2015-05-26

Välkommen till universitetets vårpromotion

NYHET Lördagen den 30 maj är det dags för Umeå universitets vårpromotion och prisutdelningar. Nya doktorer och pristagare firas vid en högtidlig ceremoni i Aula Nordica. Även universitetets meriterade och excellenta lärare kommer att uppmärksammas.

Högtiderna inleds redan på torsdag den 28 maj med föreläsningar och pedagogiska samtal under ledning av Kerstin Engström. Vid vårens högtid promoveras universitetets nya doktorer, det vill säga de som har skrivit och publicerat en vetenskaplig avhandling i ett forskarämne.

Under lördagens två timmar långa ceremoni i Aula Nordica får 79 nya doktorer ta emot doktorshatt eller lagerkrans, samt guldring och diplom. Under ceremonin delas också pedagogiska och vetenskapliga priser ut, där även universitetets excellenta och meriterade lärare uppmärksammas.

– I år har vi bjudit in Umeå musikklasser med 170 barn som bland annat kommer att framföra ett sommarmedley tillsammans med Daniel Lindström, berättar Charlotte Wiberg, ceremonimästare vid Umeå universitet.

Redan på torsdag den 28 maj går det alltså att ta del av öppna föreläsningar och samtal i Humanisthusets Hörsal G. Moderator är Kerstin Engström.

Ceremonin på lördag är öppen för allmänheten. Dörrarna in till aulan öppnar cirka 15.30. Några rader är reserverade för särskilt inbjudna samt åhörare med särskilda behov, men för övriga gäller fri placering. Platserna ska vara intagna senast 15.50.

Pristagare, excellenta och meriterade lärare

Föreläsningar och samtal torsdag 28 maj, Humanisthuset, hörsal G

8.30–8.50 Studievägledning – med studenten i centrum, Agnetha Frick, institutionen för informatik. Umeå studentkårs studievägledarpris.

8.55–9.15 Växter och politik, Stefan Jansson, institutionen för fysiologisk botanik. Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning

9.20–9.40 Samisk forskning i et internasjonalt urfolksperspektiv, Harald Gaski, UiT Norges arktiske universitet. Vaartoe/Cesams vetenskapliga pris.

10.00–12.00 Pedagogiska samtal med årets pedagogiska pristagare.

13.00–15.00 Tematiserade pedagogiska samtal med årets excellenta och meriterade lärare. Teman:

• Pedagogiska meriteringssystemet
  • Pedagogiskt ledarskap
  • Internationalisering
  • Framtidens lärmiljöer

För ytterligare information, kontakta gärna:

Charlotte Wiberg, ceremonimästare, tel. 070-201 1540, charlotte.wiberg@adm.umu.se

Redaktör: Per Melander