Publicerad: 2016-12-22

Välkommen till UREM 2017, 14–17 februari 2017!

NYHET Umeå Renewable Energy Meeting - UREM 2017 - är tillägnad presentationer och diskussioner om artificiell fotosyntes och solenergi och bränsle produktion med hjälp av alger.

UREM är en årlig konferens som arrangeras av forskare vid Kemiskt Biologiskt Centrum KBC, Umeå universitet och SLU. 14–17 februari organiseras UREM 2017 för nionde gången. Vi kommer att ha 16 inbjudna externa talare, 5 lokala talare från Umeå universitet, SLU och Umeå kommun och 3 presentationer som blir valda från inlämnade abstrakts. Förutom föredrag kommer även poster presenteras.

De internationella forskare som kommer till UREM 2017 kommer från internationellt mycket kända forskningsorganisationer i USA, Storbritannien, Finland, Spanien och Sverige.

Mötet är mycket tvärvetenskapligt, med talare och deltagare som har bakgrund inom fysik, kemi, biologi och materialvetenskap.

UREM skall stärka grundforskningen och forskarutbildning om förnyelsebar energi som finns vid Umeå universitet och SLU. Här finns reda flera stora interdisciplinära forskningsmiljöer inom området, som till exempel ”Solar Fuels”, ”Artificial Leaf”,”MicroBioRefine” och ”Bio4Energy”. Flera lokala talare presenterar exempel från grundforskningen och praktiskt tillämpning på lokal nivå.

"Meet the speaker lunches" kommer att organiseras för doktorander och postdoktorer, där de unga forskare får tillfället att möta stora forskare i mindre grupper över en lunch.

Tre öppna föreläsningar och öppet hus för elever i sjunde och åttonde klassen kommer att hållas den 14 februari på eftermiddagen i den nya interaktiva fokusmiljön som skapas just nu vid KBC. Skolarrangemanget är inte öppet för alla.

Intresserade lärare kan kontakta Eva-Maria Diehl, kommunikatör vid KBC eva-maria.diehl@umu.se
Tel +46 73 088 57 31

Registreringen är nu öppen! Abstract skall vara insänt senast 25 januari 2017.
Registreringen stänger 8 februari 2017

Organisationskommittén:

• Thomas Wågberg, Institutionen för fysik
  • Johannes Messinger, kemiska institutionen vid Umeå universitetoch Institutionen för kemi, Uppsala universitet
  • Christiane Funk, Kemiska institutionen
  • Per Gardeström, Umeå Plant Science Centre