Publicerad: 2016-09-14

Välrenommerad professor inom fältet pedagogiska bedömningar till TUV och Beteendevetenskapliga mätningar

NYHET Professor Gavin T.L. Brown är en välrenommerad och produktiv forskare med bred kompetens inom fältet pedagogiska bedömningar. Från och med hösten 2016 kommer han att vara affilierad professor vid Beteendevetenskapliga mätningar och Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

Professor Gavin T. L. Brown kommer från Nya Zealand och universitetet i Auckland. Där är han verksam som professor och ledare för the Quantitative Data Analysis and Research Unit – Quant-DARE.
I professor Gavin T. L. Browns egen forskning fokuseras hur bedömning kan användas för att bidra till förbättrad undervisning och förbättrat lärande. Forskningen omfattar även interkulturella aspekter av bedömningens psykologiska och sociala inverkan på lärare och elever. Dessa aspekter behandlas tillexempel i den bok som Gavin T.L Brown nyligen editerat: Handbook of Human and Social Conditions in Assessment (Routledge, 2016).

Professor Gavin T. L Brown har tidigare deltagit i såväl forskning och undervisning som i seminarieverksamhet vid Beteendevetenskapliga mätningar och Instituionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Därför är vi mycket glada över att nu kunna knyta honom som affilierad professor till vår instituion och Umeå universitet.
Det finns möjlighet att träffa professor Gavin T. L. Brown redan den 28:e september klockan 13.15-15.00 i Naturvetarhuset och salen N410. Då håller han ett seminarium med titeln Reconsidering assesment for learning: Is it just good teaching?
Mer information om seminariet.Mer information om professor Gavin T. L. Bown och hans forskning.

Redaktör: Camilla Hällgren