Publicerad: 2014-01-06

Vandringsmyt i repris: Våldtäktsdrogen Progesterex finns inte!

NYHET Som ett eko från 1999, då vandringsmyten om våldtäktsdrogen "Progesterax" först spreds över världen via e-post, delas nu denna lögnaktiga historia åter i sociala medier.

Just nu sprids på framför allt Facebook en otäck historia om hur  "Progesterex" – ett påstått läkemedel för djur – använts för att droga kvinnor, som därefter riskerar att bli sterila. Varningen ger sken av att ha skickats ut av en kvinnlig doktorand vid Umeå universitet.

Tro inte på detta!

• Progesterax finns inte – och därför inte heller dess biverkningar.• Ingen doktorand vid Umeå universitet har varit inblandad i detta.
• Att sprida detta slags skrämselpropaganda bidrar sannolikt till att öka kvinnors osäkerhet och rädsla; knappast motsatsen.

Expressen-artikel om mytens återuppvaknande (2013)

Umeå universitets presskommentar (2009) Läkemedelsverkets dementi (2006) Wikipedia om denna vandringsmyts historia

Redaktör: Michael Nordvall