Publicerad: 2009-09-21

Väntat utfall i budgetpropositionen

NYHET I dag presenterade regeringen budgetpropositionen för 2010Området utbildning och universitetsforskning tillhör inte oväntat de områden som regeringen satsar på.

Totalt tilldelas området 53,6 miljarder kronor, en ökning med 6,65 procent jämfört med i fjol.

– Utfallet är det väntade. Det som är det mest positiva för Umeå universitets del är att vi fått de 57 designprislappar som vi begärt för arkitektutbildningen. Det är också positivt att utfallet inom forskningsanslaget blev något bättre än väntat, säger universitetsdirektör Lars Lustig i en kommentar.

Redan tidigare var det känt att Umeå universitet skulle tilldelas 19 miljoner kronor och 300 nya utbildningsplatser.

Däremot kommer inte studieavgifterna för utländska studenter att innebära någon ökad intäkt eftersom takbeloppet kommer att sänkas med motsvarade summa, vilken för Umeå universitet förväntas motsvara 6,1 miljoner kronor.

Redaktör: Carina Dahlberg