Publicerad: 2023-05-10

Var med och fira robottävlingens 10-årsjubileum

NYHET Varje år anordnar Civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik en robottävling öppen för alla intresserade. På fredag den 12 maj firar tävlingen 10-årsjubileum och lagen får visa upp sina robotar och tävla om ära och berömmelse. Arrangemanget börjar klockan 10.00 med final 12.35.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Den som vill får gärna komma och kolla och heja fram sin favorit, fika och umgås i MIT-place. Det ligger i MIT-huset på universitetets campus. Man kan också följa tävlingen live på Youtube om man hellre vill det, säger Henrik Wahlström, student på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och projektledare för tävlingen.

Deltagarna har fått en budget att handla elektronik för och full tillgång till teknisk fysiks Innovatorium där det finns verktyg och 3D-skrivare de tävlande kan använda för att bygga sina robotar. Robotarna ska i år kunna köra runt och flytta klot, stapla klossar och samla flaggor. Som extra utmaning behöver lagen under en kort tid navigera enbart med hjälp av vyn från en kamera monterad på roboten.

För mer information, kontakta gärna:

Henrik Wahlström, student på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik
E-post: it@tekniskfysik.se