Publicerad: 2019-11-15

Var med och nominera till Umeå Idrottsgala

NYHET I samband med Umeå Idrottsgala delar Idrottshögskolan ut utmärkelserna ”Årets Idrottsalumn” samt ”Årets Elitidrottsstudent”. Vilka tycker du ska få ta emot dessa utmärkelser, var med och nominera!

Umeå Idrottsgala 2019 arrangeras torsdag den 20 februari, 2020, på Umeå Folkets Hus.

Årets Idrottsalumn

Utmärkelsen tilldelas en tidigare student (alumn) som läst en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet och som i dag i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk idrott.

Tidigare alumner som tilldelats utmärkelsen

År 2018: Caroline Jönsson, en av grundarna till organisationen FairPay Foundation som arbetar med att göra idrotten mer jämlik.

År 2017: Linda Andersson, förbundskapten för längdskidåkare och skidskyttar inom Svenska parasportförbundet och huvudansvarig för samtliga grupper från rekrytering till landslag.

År 2016: Samuel Lund, förenings- och förbundsutvecklare på Svenska Brottningsförbundet.

År 2015: Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Årets Elitidrottsstudent

Utmärkelsen tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning.

Tidigare elitidrottsstudenter som tilldelats utmärkelsen:

År 2018: Karl-Johan Dyvik, elitidrottsstudent vid Högskoleingenjörsprogrammet inom byggteknik. Karl-Johan har bland annat åkt 7 världscupstävlingar och framgångsrikt kombinerat sin elitsatsning i längdskidor med sina akademiska studier.

År 2017: Frida Norström, elitidrottsstudent som tagit examen från Personalvetarprogrammet och som studerat vidare på Magisterprogrammet i ledarskap och organisation. Frida är en stor förebild inom innebandy, kapten i världens bästa klubblag och assisterande kapten i det svenska damlandslaget.

År 2016: Frida Sandberg, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i bioteknik samt landslagsskidorienterare som under de senaste åren gjort stora framsteg i framförallt skidorientering vilket bland annat har lett fram till SM, EM och VM-medaljer.

År 2015: Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet samt tävlande i jujutsu. Karl har fem SM-guld i jujutsu och ett i karate, som bäst har han rankats 11:a i världen.

Nominera dina förslag!

Idrottshögskolan välkomnar förslag på alumner och elitidrottsstudenter som Du vill ska ta emot utmärkelserna ”Årets Idrottsalumn” samt ”Året Elitidrottsstudent” i samband med galakvällen. I din nominering ska det ingå en motivering. Nomineringen pågår fram till den 19/12 2019 och skickas via mail till Pernilla Eriksson, områdeschef, Idrottshögskolan.

Välkommen att kontakta Pernilla Eriksson vid frågor via 090-786 55 29 eller pernilla.eriksson@umu.se.