Publicerad: 2016-01-25

Vårens vetenskapsluncher med klimat och miljö i fokus

NYHET Kan ett nytt perspektiv på moral rädda klimatet? Vad händer i Arktis när klimatet blir varmare? Stockholm under vatten – när inser vi allvaret? Det är några av de frågor som kommer att besvaras under vetenskapsluncherna på Kafé Station under våren, med start den 28 januari.

Umeå universitets vetenskapsluncher är väletablerade och går nu in på sitt tionde år. Lunchföreläsningarna är uppskattade både av allmänheten och av universitetets personal. De ger forskarna möjlighet att på ett enkelt och direkt sätt presentera en del av sin forskning för intresserade Umeåbor.

– Under hösten var luncherna fullsatta och vi hoppas att det kommer lika mycket folk under våren, säger kommunikatörerna vid Umeå universitets fakulteter som arrangerar vetenskapsluncherna.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i ungefär 20 minuter. Därefter ges möjlighet att ställa frågor till föreläsaren.

Föredragen filmas och läggs upp på universitetets Vimeo-sida.

Läs mer om programmet våren 2016

Press och allmänhet hälsas välkomna!

För mer information, kontakta gärna:

Ingrid Söderbergh,kommunikatör på teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitetTelefon: 070-60 40 334
E-post: Ingrid.soderbergh@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh