Publicerad: 2012-01-20

Vårens vetenskapsluncher på Kafé Station

NYHET Varför är det fult med tävlingsidrott? Blyad bensin – varför försvann den? Offer för människohandel – andra länders problem? Det och mycket annat ges svar på när tio forskare från Umeå universitet presenterar sin forskning på Kafé Station under våren. Alltid en torsdag, med start den 26 januari.

Umeå universitet bjuder in allmänheten till vetenskapsluncher på Kafé Station. Luncherna ger forskarna en möjlighet att på ett enkelt och direkt sätt presentera en liten del av sin forskning för Umeåborna. Med vårens program går arrangemanget in på sin trettonde termin.

– Det är viktigt med mötesplatser där forskare och allmänheten träffas, där det också ges utrymme för frågor och dialog, säger Marianne Sommarin, vicerektor för forskningsfrågor vid Umeå universitet.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Fri entré.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fyra fakulteter samt Lärarhögskolan.

Pressen hälsas välkommen!

Läs mer om programmet våren 2012:

Frågor kring arrangemanget besvaras av:

Ingrid Söderbergh,
informatör vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet,