Publicerad: 2013-02-08

Världens första hälsoambassadör besöker Umeå universitet

NYHET Anders Nordström, ambassadör med särskilt ansvar för Sveriges arbete för global hälsa, besöker Umeå universitet den 13 februari. Han har tidigare arbetat i ledande befattningar för Världshälsoorganisationen (WHO) och SIDA.

Epidemiologi och global hälsa står för inbjudan och ambassadör Nordström kommer att diskutera universitetet som internationell forskningsmiljö och hålla ett offentligt föredrag om Global hälsa – idag och bortom 2015. Han kommer att belysa hälsofrågornas centrala roll i utvecklingssamarbetet , liksom erfarenheterna av FN:s millennieutvecklingsmål och vad som kan tänkas komma efter 2015, då en ny målperiod tar vid i FN:s utvecklingsstrategi.

Som ambassadör arbetar Anders Nordström med att stärka Sveriges kapacitet och möjligheter på såväl dialog- som förhandlingsområdet, i bilaterala och multilaterala sammanhang, men även i relation till den privata sektorn och det civila samhället vilka spelar centrala roller i det internationella hälsoarbetet.

Tid: 13 februari, kl 10.15–12.00
Plats: Rum 135, Byggnad 9A, Norrlands universitetssjukhus
Karta

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lars Weinehall, enhetschef för epidemiologi och global hälsaTelefon: 070-564 46 52
E-post: lars.weinehall@epiph.umu.se

Redaktör: Karin Wikman