Publicerad: 2012-12-10

Världens första orkesterverk med brandvarnare

NYHET Anders Lind, universitetsadjunkt, estetiska ämnen, Umeå universitet, har skrivit världens första orkesterverk med brandvarnare och symfoniorkester.

Cirka 30 stycken brandvarnare, 4 sirener och två mekaniska klockor har gått åt i processen.

Verket betitlas Fire alarms and orchestra och bygger på som titeln antyder ljud från olika brandvarnare/brandalarm. Ljuden har spelats in och bearbetats för att sedan länkas samman med den traditionella symfoniorkestern. Ambitionen har varit att skapa en unik musikalisk enhet, där de elektroniskt bearbetade ljuden av brandvarnare bildar en ny instrumentgrupp i symfoniorkestern. De elektroniska ljuden kommer att framföras med hjälp av ett för verket specialkonstruerat instrument.
– Instrumentet har jag tagit fram i samarbete med tekniker vid NorrlandsOperan och det är ett elektroniskt triggerinstrument som bland annat byggts upp med hjälp av elektroniska komponenter från vanliga brandvarnare, säger Anders Lind.
Anders Lind har tidigare komponerat och framfört musikaliska verk baserat på bl. a inspelade röster.

Verket Fire alarms and orchestra framförs för allmänheten enbart den 14 december kl 20.00, Konsertsalen, NorrlandsOperan, Umeå.

Se bakomvideo från arbetet med kompositionen Fire alarms and orchestra

Biljettintäkterna går oavkortat till Barncancerföreningen Norras projekt Hjältarnas Hus i Umeå.

Redaktör: Per Melander