Publicerad: 2005-06-14

Världens ledande skogsmaskintillverkare på besök

NYHET Timberjack, världens ledande skogsmaskinstillverkare, besöker i morgon Umeå universitet för att diskutera framtida samarbeten med Tekniska högskolans satsning Intelligenta Fordon Off-Road, IFOR.

Timberjack ägs av John Deere och har sin huvudtillverkning av skogsmaskiner i Finland. I morgon är en delegation från Finland inbjuden till Umeå universitet tillsammans med svenska företrädare från företaget Ponsse AB, som också tillverkar skogsmaskiner. Delegationerna består av chefer och ansvariga för forskning och utveckling.

Under dagen kommer framtida samarbeten att diskuteras. IFOR satsar på forskning och utveckling som förbättrar samspelet mellan människa och mobila arbetsmaskiner i obanad terräng.

Satsningen har växt fram i samarbete mellan näringslivet och Tekniska högskolan vid Umeå universitet samt Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Företag och institut som i dag samverkar med IFOR är bland andra Komatsu Forest, Skogforsk, Holmen Skog, Land Systems Hägglunds, Sveaskog och LKAB.

Inom IFOR bedrivs bl.a. forskningsprojekten ”Smart kran för skogstillämpning” och ”Autonom navigering av skogsmaskiner”. Ett av målen med projektet ”Smart kran för skogstillämpning” är att utveckla ett datoriserat styrsystem för en delautomatisk kran som t.ex. kan användas på skogsmaskiner.

Inom ”Autonom navigering av skogsmaskiner” är målet att utveckla en förarlös skogsmaskin som på egen hand klarar av att transportera virke från avverkningsplatsen.

Klockan 13.00 i Teknikhuset demonstrerar IFOR sitt kranlaboratorium och sitt navigeringslaboratorium för de besökande företagen.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Lundin, föreståndare för IFORTelefon: 090-786 99 34
E-post: anders.lundin@tfe.umu.se