Publicerad: 2020-05-29 Uppdaterad: 2020-05-28, 13:09

Världsberömd fransk neurokirurg blir hedersdoktor i Umeå

NYHET Alim-Louis Benabid blir 2020 års hedersdoktor vid Medicinska fakulteten. Professor emeritus Benabid har utvecklat revolutionerande neurokirurgiska behandlingar vid Parkinsons sjukdom som har bidragit till Umeå universitets starka position inom forskning och behandling vid Parkinson.

Text: Ola Nilsson

– Jag är mycket glad att Alim-Louis Benabid har accepterat att bli hedersdoktor. Hans betydelse för neurokirurgin i Umeå kan knappast överskattas och därför känns det mycket bra att vi på detta sätt stärker vår knytning till varandra, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet.

Genom åren har Umeå haft ett nära samarbete med professor Benabid. Han har delat med sig av vad som annars i den kirurgiska världen kan betraktas som yrkeshemligheter, och har därför i högsta grad bidragit till att Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus tillsammans med Benabids hemstad Grenoble, är världsledande centrum för kirurgi vid Parkinson.

Alim-Louis Benabid introducerade i slutet på 1980-talet den banbrytande metoden med hjärnstimulering, DBS – deep brain stimulation – för behandling av personer med Parkinsons sjukdom. Metoden innebär att elektroder implanteras i thalamus som kopplas till en hjärnpacemaker. Jämfört med tidigare kirurgiska metoder har DBS-metoden mindre biverkningar och ger bättre effekt på Parkinson-symtom, samtidigt som den har fördelen att ingreppet inte är oåterkalleligt.

Senare upptäckte professor Benabid ett annat område i hjärnan, nucleus subthalamus, där DBS-metoden blev ännu mer effektiv. Denna metod som han introducerade 1993 har blivit en världssuccé som har revolutionerat behandlingen av vissa stadier av Parkinson. Metoden har även framgångsrikt börjat användas vid andra sjukdomar och tillstånd som depression och epilepsi. Idag har cirka 170 000 patienter genomgått sådan operation.

Med hjälp av Alim-Louis Benabid introducerades DBS-metoden i Umeå redan 1993.

Alim-Louis Benabid, som är professor emeritus vid Université Grenoble Alpes och ledamot i Franska vetenskapsakademin, har fått flera internationella medicinska priser för sina insatser och han har även nämnts som möjlig Nobelpristagare.

Umeå universitets hedersdoktorer installeras i normala fall vid universitetets årshögtid i oktober. I år ställs dock årshögtiden in med hänsyn till covid-läget, och 2020 års hedersdoktorer kommer istället att installeras 2021.

Patric Blomstedt
Adjungerad professor