Publicerad: 2011-09-18

Världsklass på CodeMills digitala videohantering

NYHET Visst kan man tala om världsklass. Utvecklarna på Umeåföretaget CodeMill är idag efterfrågade experter på avancerad hantering av digital video. BBC och flera andra internationella tv-bolag visar stort intresse för tekniken.

Behovet av att hantera digital video på en hög avancerad nivå växer mycket starkt. Tekniken går framåt och tv-bolagen pressas av tittarnas ökad krav på hög kvalitet och ständig uppkoppling. Filmer ska kunna ses utan väntan på långa nedladdningstider. Samtidigt vill allt fler kunna växla mellan tv, dator, mobiltelefon och surfplatta och ändå kunna följa sändningarna. Sammantaget innebär det stora utmaningar för tv-bolag och andra företag som sänder rörlig bild.

En framgångsrik nisch

Här har CodeMill från Umeå hittat en framgångsrik nisch tillsammans med företaget Vidispine, som även det har Umeåanknytning då det grundats av Erik Åhlin och Isak Jonsson, båda tidigare studenter från Datavetenskap vid Umeå universitet.

Efter sin examen flyttade de både till Stockholm där de nu etablerat sig på den internationella marknaden med verktygslådan Vidispine för lagring, hantering och sändning av rörliga bilder. Det är en verktygslåda och plattform som ger tv-bolagen viktigt stöd för att kunna möta allt högre krav på avancerad digitala videohantering.

Hög expertkunskap

För utvecklarna på CodeMill har samarbetet med Vidispine varit mycket inspirerande. Eftersom de varit med och byggt upp utvecklingsmiljön från allra första början sitter de idag på en mycket hög expertkunskap kring digital videohantering.

– Att få djupdyka i ett exotiskt videoformat för att se till att det hanterar video på rätt sätt är mycket intressant, säger Rickard Lönneborg, vd för CodeMill, glad över att hans bolag haft möjlighet att vara med i utvecklingen av plattformen redan från grunden.

Samarbetet med Vidispine har inneburit att CodeMill vuxit kraftigt. Tillsammans med det utvecklingsarbete man även gör inom bland annat medicinsk teknik har det inneburit att man sedan företaget grundades 2007 nu vuxit till 20 anställda.

Grund från datavetenskap och interaktionsdesign

Rekryteringen har främst skett från Datavetenskap vid Umeå universitet. Rickard Lönneborg tar fram ett papper och börjar skriva ner namnen på utvecklarna som deltar i arbetet med Vidispine. Det blir en lång lista som slutar först vid dussinet fullt. 10 av dem har läst datavetenskap medan två kommer från programmet för interaktion och design vid Umeå universitet.

–Det kommer verkligen duktiga utvecklare från Datavetenskap. Det är en utbildning som jag själv gått och jag är stolt över den, förklarar Rickard Lönneborg.

Eftersom Vidispines grundare också läst datavetenskap vid Umeå universitet konstaterar Rickard Lönneborg att det hade varit svårt att bygga upp företaget CodeMill om inte framstående datautbildningarna funnits i regionen. Samspelet utbildning, forskning och företagande bildar på så sätt ett nätverk som skapar framgång långt ut på den internationella marknaden.

Redaktör: Mikael Hansson