Publicerad: 2010-09-27

Världsledande forskare kring smärtande senor möts i Umeå

NYHET Vid Umeå universitet finns världsledande forskning om orsakerna bakom smärtande senor. Detta manifesteras torsdag och fredag denna vecka genom att merparten av andra internationellt ledande forskare på området kommer till Umeå för första upplagan av konferensen ”The International Scientific Tendinopathy Symposium”.

– Vi är mycket glada att konferensen blivit en sådan succé. Vi har nu nära 100 anmälda deltagare från elva länder och fyra olika kontinenter, berättar Patrik Danielson som initierat och organiserat konferensen.

Bland de mer namnkunniga forskarna som håller föredrag på konferensen återfinns biträdande professorn och sjukgymnasten Jill Cook från Australien och professorn i veterinärmedicin Roger Smith från England. De finns båda tillgängliga för intervju. Vid intresse, kontakta Patrik Danielson, se kontaktuppgifter nedan.

Jill Cook har jobbat med elitidrottare i över 20 år, och har publicerat mer än 100 vetenskapliga artiklar om sjukdomar i senor. Hon har bland annat varit med som sjukgymnast för australienska lag under flera OS och VM-tävlingar.

Roger Smith forskar kring motsvarande problematik med smärtande senor hos hästar, framför allt hos kapplöpningshästar. På molekylärbiologisk nivå är problemen desamma hos hästar, och därför är hans forskning relevant även för människor.

Konferensen hålls 30 september – 1 oktober i hörsal Betula som ligger under Medicinska biblioteket i byggnad 6M, Norrlands universitetssjukhus, samt i ljusgården utanför där postrar presenteras. Den inleds torsdag 30 september klockan 9.30. Konferensen omfattar mer än 30 föredrag på mellan 5 och 15 minuter (se länk till programmet nedan), och avslutas med att Patrik Danielsons doktorand Gustav Andersson försvarar sin doktorsavhandling, se pressmeddelande på
http://www.medfak.umu.se/nyhet//.cid139551(öppnas i nytt fönster)

Komplett konferensprogram med mera återfinns på
http://www.imb.umu.se/english/research/research-groups/neuropeptide-group/symposium/(in English, öppnas i nytt fönster)

Medarrangör till symposiet är Umeå kommun och huvudsponsor är Balticgruppen.

För mer information, kontakta:Patrik Danielson, universitetslektor vid Inst. för integrativ medicinsk biologi, anatomi:090-786 58 93070-336 80 30
patrik.danielson@anatomy.umu.se
(öppnas i nytt fönster)

Håkan Alfredson, professor vid Inst. för kirurgisk och perioperativ vetenskap, idrottsmedicin:090-786 66 02070-228 84 41