Publicerad: 2008-03-19

Världsvattendag med aktiviteter för hela familjen

NYHET Den 26 och 27 mars uppmärksammar Umeå universitet Världsvattendagen med en mängd olika aktiviteter för hela familjen. Arrangemanget äger rum på Umeå simhall.

– Vi vill på ett roligt och spännande sätt visa vilken betydelse vatten har för oss här i Umeå och i andra delar av världen, säger Hjalmar Laudon, som forskar om vatten.

Arrangemanget genomförs i samarbete med Medley Umeå Simhall, Umeva, NBV, Umeå Simsällskap och Umeå FN-förening. FN anordnar årligen Världsvattendagen med syftet att medvetandegöra människans behov av vatten som resurs och uppmärksamma vattnets betydelse för mänskligt liv. Runt om i världen uppmärksammas dagen på olika sätt. Dagen infaller egentligen den 22 mars men i och med att denna dag i år sammanfaller med påskafton har arrangemanget i Umeå flyttats till den 26 och 27 mars.

Temat för 2008 års Världsvattendag är ”Hygien och hälsa”.

Exempel på aktiviteter:

• Experimentera med vatten! Studenter från Umeå universitet lär dig mer om vattnets spännande egenskaper.
  • Se simhallens undervattenscentral! Så funkar det när man renar vattnet på en större badanläggning.
  • Bland silverfiskar och baddare – ta ett simmärke! Du kan ta simmärken till självkostnadspris.
  • Lek och tävla! Dyk efter föremål, gå över en flytbrygg, bär vattenhinkar, och känn om du orkar bära din dagsförbrukning av vatten.
  • Vad vet du om vatten? Tipsrunda! Frågor om vatten för stora och små, där fina priser utlovas.
  • Se utställningen "Vattnets värde" Studieförbundet NBV visar en fotoutställning och en film om Mellanöstern, där sötvatten är en bristvara.
  • Rent vatten räddar liv! Se bilder från det vattenprojekt i Nepal som Umeva stött genom Unicef.

Tid: 26 & 27 mars kl 11–16
Plats: Medley Umeå simhall
Pris: Alla Världsvattenaktiviteter ingår i simhallens ordinarie inträdesavgift, se www.medley.se/umeasimhall/index.php?view=priser
Hemsida: www.teknat.umu.se/vvd/