Publicerad: 2008-05-29

Vårpromotion och spännande föreläsningar vid Umeå universitet

NYHET Fredag den 30 maj får alla intresserade en möjlighet att lyssna till sex halvtimmeslånga föreläsningar om allt från lekfull fysik till cancerns gåta.

Föreläsningarna hålls med anledning av den årliga promoveringen av nya doktorer och utdelning av vetenskapliga och pedagogiska priser som äger rum i Aula Nordica påföljande dag, lördag den 31 maj.

– Doktorsavhandlingarna är ett stort och viktigt bidrag till universitetets uppdrag att söka, finna och sprida akademisk kunskap. Så många års arbete är också värt att firas. Doktorsgraden är det första steget i den akademiska karriären. De kommande åren kommer Umeå universitet att satsa särskilt på unga, lovande forskare genom att utlysa särskilda karriärbidrag. Flera av dem som promoveras på lördag kommer säkert att finnas med i den satsningen, säger Umeå universitets rektor, Göran Sandberg.

Program för fredagens föreläsningar:

Beteendevetarhuset Hörsal BT 102
10.00 Bilden av ett utdöende folk? Länsstyrelsen och lappfrågan under 1800-talet. Universitetslektor Patrik Lantto, centrum för samisk forskning.
10.30 Virtuell radiografi. Universitetslektor Jan Ahlqvist, institutionen för odontologi.
11.00 Tillbaka till framtidslandet? Nordliga glesbygders framtidschanser och utmaningar. Universitetslektor Örjan Pettersson, kulturgeografiska institutionen.Beteendevetarhuset Hörsal BT 104
10.00 Cancerns gåta – är den löst? Universitetsadjunkt Per Holmfeldt, institutionen för molekylärbiologi.
10.30 Lekfull fysik. Universitetslektor Krister Wiklund, institutionen för fysik.
11.00 ”En odyssé genom ögats främre segment”. Universitetslektor Anders Behndig, institutionen för klinisk vetenskap.

Samtliga föreläsare är pedagogiska pristagare förutom Patrik Lantto som har tilldelats Vaartoe/Cesams vetenskapliga pris 2008.
– Duktiga lärare är viktiga för ett universitet. Goda pedagoger med hög kompetens har stor betydelse för en högkvalitativ utbildning. Vi är därför stolta över att få presentera några av årets pedagogiska pristagare vid Umeå universitet och vi är särskilt glada över att få en inblick i pristagarnas arbete. Umeå universitet välkomnar alla till en spännande förmiddag, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning.

Hela programmet finns på: www.umu.se/om-universitetet/hogtider/varpromotionBilder på pristagarna:
www.umu.se/infoenheten/promotion/varpromotion.html

Kontaktperson: Gunvor Larsson, ceremonimästare, Umeå universitet