Publicerad: 2013-12-13

Vasili gillar bredden på masterprogrammet i IT-Management

NYHET Blandningen mellan teoretiska och praktiska studier, närhet mellan utbildning och forskning och de skickliga lärarna är tre skäl som gör Vasili Mankevich glad att han sökte till masterprogrammet i IT-Management vid Umeå universitet.

– Det var ett riktigt bra beslut att flytta från Minsk i Vitryssland till Umeå, säger Vasili Mankevich.

Efter nästan två år som student vid institutionen för informatik vid Umeå universitet är han mycket nöjd över sin tid i Sverige, inte minst med studierna där arbetsformerna är mycket varierande. Individuellt studiearbete, grupparbeten, praktiska studiefall, gästföreläsare från företag, seminarier och föreläsningar – allt ryms i schemat.

– Vi har riktigt bra lärare. De tar sig tid för oss studenter, inte bara under föreläsningar och seminarier utan även för personliga diskussioner, konstaterar Vasili Mankevich.

– Lärarna bryr sig verkligen om att hjälpa oss studenter att formulera våra idéer och hjälpa oss att hitta argument för dem, fortsätter Vasili.

Vasili Mankevich tycker också att det är mycket positivt med den nära kopplingen till forskningsgrupper vid institutionen och att forskare så ofta deltar med exempel från pågående fallstudier. Närheten till forskare har också gett Vasili själv en möjlighet att vara med i en av de forskargrupper som syftar till att utforska innovativa nätverk inom kreativa näringar i Sverige.

Vasili betonar att han är imponerad över hur de teoretiska studierna på masterprogrammet alltid kopplas till praktiska perspektiv.

– Vi får ta del av många praktiska erfarenheter under gästföreläsningar med professionella från olika områden. De ger oss sina personliga berättelser om hur man gör för att skapa värde för kunder, förklarar Vasili, och nämner områden som digitala medier, bredbandsleverantörer och mjukvaruutveckling för aktiemarknaderna där kurserna gett honom nya insikter.

– Mötet med företag under studierna ger oss studenter ett brett spektrum av branscher, säger Vasili.
Ett projekt om öppen data nämner han särskilt. Det har gett honom möjlighet att lära sig mer om informationssystem inom kommuner och den offentliga sektorn. OpenUmea heter ett projekt som drivs av Umeå kommun där man gjort data från kommunens verksamheter tillgängliga för vem som helst för att utveckla tjänster på kommersiell grund eller för ideella ändamål.

– Det är projekt i vilka vi fått öva våra färdigheter i olika miljöer, både i den offentliga sektorn och den kommersiella, säger Vasili.

Umeå som stad har också varit positiv för Vasili. Särskilt uppskattar han de goda möjligheterna till träning på norra Europas största träningsanläggning IKSU.

– Det bästa med IKSU är att när du går dit träffar du alltid någon som du känner. Det är den bästa mötesplatsen i Umeå förutom universitetet.

– Umeå är också en mycket internationell stad och högt rankad bland de internationella studenterna, fortsätter Vasili och tillägger att han själv tillbringade förra julen tillsammans med en svensk vän och hans familj, något han uppskattar som en chans att komma svensk kultur lite närmare.

Redaktör: Mikael Hansson