Publicerad: 2012-09-04

Vaska guld, slipa stenar och lär dig mer om jordens inre på Geologins dag

NYHET Lördag den 8 september uppmärksammas Geologins dag på Gammlia i Umeå med ett arrangemang för alla åldrar. Där bjuds på allt ifrån guldvaskning till filmvisning – och ett smärre vulkanutbrott.

– Vi hoppas att med denna dag kunna öka intresset för och kunskapen om geologi i samhället, säger Eva Emadén, samordnare för Geologins dag i Umeå.Geologins dag arrangeras av Umeå universitet, Länsstyrelsen i Västerbotten, Västerbottens museum, Västerbottens Amatörgeologer och Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet. Geologins dag firas i hela landet och har varit en återkommande dag sedan år 2000. På Gammlia pågår aktiviteter i och utanför Egilhallen kl 10–16 under lördagen. Där kan besökare få medhavda stenar identifierade, göra en egen hällmålning, prova på att vaska guld eller slipa stenar till smycken. Det finns en utställning av mineral, bergarter och fossil och inne i Wallmarksgården bjuds på föreläsningar och en film om jordens inre. Klockan 13.30 bjuder Västerbottens Amatörgeologer på ett mindre vulkanutbrott! Det visas på parkeringen strax nedanför väderkvarnen på Gammlia.Söndagen den 9 september kan man följa med Västerbottens Amatörgeologer på geologisk exkursion med ett antal stopp på geologiskt intressanta platser. För information och anmälan, ring Torbjörn Jonsson, 070-656 36 12.
Läs mer om Geologins dag här.
För mer information, kontakta gärna:Eva Emadén, samordnare, Geologins dagTelefon: 070-677 59 79E-post: eva.emaden@umea.com
Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog