Publicerad: 2012-05-14

Växter i fokus på Fascinerande växters dag

NYHET Experimentera med växter tillsammans med växtforskare. Få en guidad tur bland träden på campus. Testa dataspel med växter som tema eller besök herbariet. Fascinerande växters dag den 18 maj arrangeras i 39 länder för att sätta fokus på betydelsen av att vi har växter på vår jord. Umeå universitet håller bland annat öppet hus på Kemiskt Biologiskt Centrum, KBC.

Fascinerande växters dag organiseras av EPSO, European Plant Science Organization, med säte i Bryssel, genom aktiviteter i 39 länder, 29 i Europa och 10 i Nord- och Sydamerika, Asien, Australien och Afrika. Mer än 450 institutioner, alltifrån botaniska trädgårdar till växtforskningscenter, är värdar för olika aktiviteter riktade till allmänhet och massmedier. Allmänheten bjuds in att besöka till exempel forskningslaboratorier och växthus, fältstationer och museer.– Det här är ett väldigt bra tillfälle för den breda allmänheten att lära sig mer om växter och växtforskning, säger Stefan Jansson, professor i växtfysiologi och nationell koordinator för Fascinerande växters dag.
Växtexperiment och datorspelI Umeå tjuvstartar aktiviteterna redan den 17 maj kl. 15.00 med en guidad tur på Arboretum Norr. Den 18 maj är det öppet hus vid Kemiskt Biologiskt Centrum, KBC, kl.14.00–18.00. Där visar växtforskare vid Umeå Plant Science Centre, UPSC, en rad olika experiment och guidar runt i växthusen. Besökarna kan också botanisera bland 250 000 växter i herbariet, se på film och provsmaka bakverk från Kafé Anno 1762, Olofsfors. HUMlab erbjuder möjlighet att prova på digitala plattformar, till exempel datorspel med växter som tema. Bonsaisällskapet visar bonsai skapade av våra svenska skogsträd gran och tall och Johnny Schimmel, Stiftelsen Arboretum Norr, leder en guidad tur bland fascinerande träd på campus.Under Kulturnatta den 19 maj fortsätter aktiviteterna i Vänortsparken kl.12.00–14.00.
Länk till hela programmet
För mer information, kontakta gärna:Stefan Jansson, professor vid UPSC, Umeå universitet, svensk koordinator för Fascinerande växters dagTelefon: 090-53 54, 070-677 23 31
E-post: stefan.jansson@plantphys.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5 000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog