Publicerad: 2015-05-18

Växternas fascinerande värld i rampljuset

NYHET Ta med en växt och mät dess koldioxidupptag. Bygg din egen solcell av mosade blåbär. Titta på demonstration av drönare för inventering av skog. Tipspromenad och fotoutställning. Lördagen den 23 maj firas fascinerande växters dag på Bildmuseet och Sliperiet i Umeå.

– Med denna dag vill vi påminna om att växterna och vetenskapen om växternas biologi är av avgörande betydelse för vår möjlighet att utveckla ett samhälle som är både ekonomiskt-, socialt- och miljömässigt hållbart, säger Stefan Jansson, projektledare och professor vid Umeå universitet.

Förutom roliga experiment för alla åldrar och utställningar erbjuds besökarna föreläsningar om spännande växtforskning; mat, bioresurser, fotosyntes, bioenergi, virkeslära med mera.

Fascinerande växters dag (Fascination of Plants Day) är ett årligt återkommande arrangemang. Det koordineras av European Plant Science Organisation, EPSO, och genomförs med aktiviteter på en rad platser i Europa. Syftet är att få så många som möjligt att fascineras av växter och inse vikten av växtforskning för hållbar livsmedelsproduktion i jordbruket, men också för trädgårdsodling, skogsbruk och för produktion av papper, trä, kemikalier, energi och läkemedel.

Fascinerande växters dag i Umeå arrangeras av Umeå universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Bildmuseet, Arboretum Norr, Bonsaisällskapet. Dagen uppmärksammas lördagen 23 maj klockan 11-17 på Bildmuseet och Sliperiet.

Hitta hit: Östra Strandgatan 30, Konstnärligt campus.

Läs hela programmet med aktiviteter i Umeå

Läs mer om fascinerande växters dag

För mer information, kontakta gärna:

Stefan Jansson, professor vid Umeå Plant Science Centre, UPSC, Umeå universitet,Telefon: 070-677 23 31
E-post: stefan.jansson@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh