Publicerad: 2022-01-14 Uppdaterad: 2022-01-13, 22:03

Veckans humanist: Berit Åström

NYHET Veckans humanist är Berit Åström, hon är docent i engelsk litteratur och biträdande prefekt vid Institutionen för språkstudier, forskar och undervisar i engelska på alla nivåer, i litteratur, skriftlig och muntlig språkfärdighet, samt kulturstudier.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Även om engelska var ett stort intresse redan från tidiga år (var väldigt övervänt innan jag fick börja läsa det i trean) så halkade jag mer eller mindre in på ett bananskal. Men efter att ha läst C- och D-kursen som erasmusstudent i Wales så visste jag att det var det här jag ville ägna mitt liv åt.

Vad betyder humaniora för dig?

– Ett enormt fält som försöker förstå människan i all hennes komplexitet, stort och smått, högt och lågt.

Vad jobbar du med?

– Jag undervisar i engelska på alla nivåer, i litteratur, skriftlig och muntlig språkfärdighet, samt kulturstudier. Dessutom är jag biträdande prefekt. Och all tid som blir över ägnar jag åt att forska, så mycket det bara går. Jag disputerade i fornengelsk poesi, men på senare år har jag hamnat inom forskningsfältet kinship studies, med inriktning på litteratur, film och television.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Nyfikenhet, möjligheten att få lära sig något nytt varje dag.

Vad är roligast i jobbet?

– Att få lära sig något nytt varje dag. Och att få kommunicera det till studenter, forskarkollegor och omvärlden.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Gör det! Du kommer att utvecklas på sätt du aldrig anat.